ВЕЛИКІ ЗАМОВНИКИ ТА МАЛЕНЬКІ ПОСТАЧАЛЬНИКИ

Приховані особливості фінансових стосунків між державними підприємствами і приватними підприємцями

Аномальні витрати

Третина бюджетних коштів у розрахунках між державними підприємствами (ДП) і фізичними особами - підприємцями (ФОП) витрачається неефективно або із порушенням закону. Такого висновку ми дійшли на підставі аналізу обмеженого набору даних, доступних для завантаження на порталі e-data.gov.ua. На жаль, держпідприємства вкрай неохоче розкривають свої витрати. За офіційною статистикою, серед 2216 підприємств, які не оголошені банкрутами і не знаходяться на окупованих територіях, ще дотепер 1485 порушують вимоги закону "Про відкритість використання публічних коштів" і не звітують перед громадськістю.

Проте це не заважає їм активно продовжувати витрачати кошти платників податків на придбання товарів і послуг. Зокрема і у таких постачальників, як ФОП Артюх В.О., який у квітні 2016 року продав Чорнобильській АЕС туалетного паперу і серветок на 109 тисяч гривень. Якщо орієнтуватись на поточні ринкові ціни, то виходить, що станція за один раз закупила тони санітарно-гігієнічних виробів, кількість яких перевищує річну потребу її трьох тисяч співробітників. Але ж при цьому пан Артюх виступив звичайним торговим посередником, і навряд чи запропонував найнижчу ціну на свій товар. Детально

Дє-дата?

В пошуках цієї та інших "сумнівних" транзакцій ми опрацювали всі записи e-data.gov.ua щодо переказів бюджетних коштів держпідприємствами за період з 01.10.2015 по 30.09.2016.

Після виключення операцій, пов'язаних із обслуговуванням автодоріг і оплатою банківських, комунально-побутових та монопольних (Укрпошта, Укртелеком) послуг, ми виділили транзакції з ФОП в окрему категорію для подальшого аналізу.

Попри свою вдавану незначущість на тлі інших витрат ДП, виявилось, що така категорія має більше двох тисяч транзакцій на загальну суму понад 27 мільйонів гривень. Саме у стосунках між ДП і ФОП ми розпочали пошук непрозорих схем витрачання бюджетних коштів і спробували виписати їх типові ознаки.

крутіть вниз

Як відомо, реалізація непрозорих схем переважно полягає в уникненні відкритих закупівель, де перемогу може отримати учасник із найдешевшою пропозицією. Транзакції, пов'язані із тими випадками, де цього, очевидно, не відбулося, ми надалі називатимемо "неефективними", а їх учасників - і ДП, і ФОП - вважатимемо "сумнівними" контрагентами. Усі транзакції із "сумнівними" ФОП автоматично вважаються неефективними.

Останній трамвай

Однією із вад бюджетної системи є те, що часто 11/12 часу іде на очікування фінансування, і лише 1/12 (буквально, один календарний місяць) - на його «освоєння». За таких умов складно говорити про доцільність та ефективність деяких витрат, що здійснюються наприкінці року. Тут навіть законослухняних чиновників (якщо такі залишились) захоплює круговерть грошей. Настільки, що деякі з них перестають прислухатись до закону.

Саме тому першими "під сумнів" ми поставили ФОП, які в останній місяць 2015 року отримали більше 80 тисяч гривень, що перевищило 50% їх сукупної виручки від ДП. Приклад

Поза конкурсом

З метою уникнення проведення тендеру за повною процедурою, придбання товарів у ФОП часто розбивається на 2-3 договори на один і той же предмет закупівлі із різницею у 2-5 днів. При цьому сума таких платежів, як правило, наближається, але не перевищує 100 тисяч гривень (до введення електронних закупівель - 100 тис. це поріг для проведення тендеру). Сюди ж можна віднести одноразові операції із ФОП на суму 98-99 тисяч гривень.

До речі, багато платежів із подібними ознаками ми знайшли саме в грудні 2015 року. Приклад

Батьки і діти

Також ми звернули увагу, що в операціях із ознаками ухилення від тендерів час від часу постачальниками виступають "пов'язані" між собою ФОП. Судячи з усього - це родичі, оскільки вони мають однакові прізвища, але різні ініціалами. Такі суб'єкти, як правило, укладають договори на поставку ідентичної продукції (або споріднених послуг) із одним і тим самим ДП.

Як і у попередній схемі, розпорядник уникає проведення тендеру за рахунок розподілу суми закупівлі на декілька "допорогових" платежів. Приклад

Довірена особа

Аналізуючи базу ми помітили постачальників, які користуються "невиправданою" довірою у керівників окремих ДП. Йдеться про ФОП, із яким здійснювалися операції не менш ніж в 9-ти місяцях із 12 досліджуваних на загальну суму понад 200 тисяч гривень. Інколи в таких випадках зустрічаються і операції, що мають описані вище ознаки обходу тендерного законодавства. Також до цієї групи ми віднесли випадки отримання ФОП значної передоплати на закупівлю товарів.

Хоча тісна співпраця і аванси прямо не заборонені законодавством (хоча і є певні обмеження на розмір передоплати), такий підхід у відносинах з ФОП ми вважаємо ризикованим. Приклад

Дорогою ціною

Товари і послуги в деяких операціях справляють враження придбаних за завищеними цінами. Цих операцій, очевидно, можна відшукати і більше, але опис в призначенні платежу не завжди дозволяє визначити кількість товару, а, отже, і розрахувати його вартість. Відбір контрагентів до цієї категорії «сумнівних» до певної міри відбувався випадково і "не автоматизовано". Саме тут ми звернули увагу на згадані поставки ФОП Артюх В.О. на ЧАЕС.

Між іншим, як і в більшості визначених нами «сумнівних» контрагентів серед ФОП, рахунок отриманих ФОП Артюх В.О. бюджетних коштів за 12 міс. перейшов на сотні тисяч. Приклад

Детальна інформація про суми виплачених
і отриманих бюджетних коштів кожним із
учасників транзакцій - при наведенні
мишки на відповідну точку на графіку

закінчення статті

Замість висновків

По-перше, співвідношення сірих і червоних точок на графіку підказує, що самі по собі ФОП не дуже схильні до запровадження "непрозорих" стосунків зі своїми замовниками. Ми вважаємо, що спокуса скористатися спрощеною звітністю ФОП у корисливих цілях навідує в першу чергу адміністрацію держпідприємств.

По-друге, ФОП переважно групуються навколо визначеного підприємства і майже не обслуговують інші ДП в своєму регіоні (або не мають на них "виходу"). Це нам здається опосередкованим доказом існування "неформальних" тісних зв'язків між окремими ДП і ФОП. Таке спостереження підтверджує робота по ФОП і бюджетним установам у Кривому Розі.

По-третє, перехід до публічних електронних торгів через систему "ПроЗорро" таки став смертельним для деяких існуючих способів обкрадання бюджету. У вересні 2016 року ми знайшли набагато менше транзакцій із зазначеними вище ознаками "неефективності". Натомість з'явилися нові схеми - так, за нової системи постачальники максимально знижують ціни своїх комерційних пропозицій, а після перемоги надають замовнику довідки щодо зростання середньоринкових цін, збільшуючи таким чином суму договору.

Отож найцікавіші дослідження відкритих даних ще попереду.



Розсилка:


  •